نکات و روش های شستشوی فرش دستباف در خانه

فرش دستباف ایرانی با پیشینه ی تاریخی و فرهنگی که دارد همیشه مورد توجه همگان بوده و سالیان سال است که ایران در نمایشگاه های بین المللی با به نمایش گذاشتن فرش دستباف اصیل خود نگاه مخاطبان هنر را در سرتاسر جهان به خود جلب کرده است . از این رو نگهداری و شستشوی صحیح فرش های دستباف از اهمیت بالایی برخوردار است که قالیشویی آئین خراسان مشهد در تمامی سالهای فعالیت خود توانسته با بکارگیری از کادر مجرب و متخصص و دستگاه های تمام اتوماتیک روز دنیا و همچنین استفاده از بهترین مواد شوینده ی استاندارد و دارای تاییدیه از سازمان های زیربط در این صنعت پیشرو و ثابت قدم باشد و در نزد مشتریان عنوان بهترین قالیشویی مشهد را از آن خود کند . ما در این مقاله قصد دارد روش ها و تجربیات خود را در زمینه شستشوی فرش دستباف با شما به اشتراک بگذارد.

قالیشویی آئین خراسان معتبرترین برند شستشوی تخصصی فرش دستباف در مشهد

دارای کارآزموده ترین پرسنل شستشوی فرش های نفیس و صادراتی

استفاده از مرغوب ترین مواد اعلاشویی و تثبیت رنگ فرش های دستباف

 

در دنیای فرش تا به حال زیاد از تفاوت های قیمت، جنس و کیفیت فرش ماشینی و دستباف شنیده ایم. این تفاوت در شستشوی آن ها هم به دلیل بافت و جنس فرش دستباف لحاظ می شود تا کیفیت اولیه آن حفظ شود.

شستشوی فرش دستباف در قالیشویی آئین خراسان
شستشوی فرش دستباف در قالیشویی آئین خراسان

تاریخچه قالیبافی و فرش دستباف ایرانی

طبق روایات شاهنامه فردوسی از تاریخچه قالی دستبافت ، آغاز فرش‌بافی، به زمان تهمورث باز می‌گردد. در تاریخ طبری از فرش‌هایی که با مو و پشم حیوانات بافته شده سخن رفته است. در بررسی سرگذشت قالی، قدیمی‌‌ترین نشانه از هنر قالی‌بافی به عصر مفرغ باز می‌گردد. این نشانه یک کارد قالیبافی است که از گورهای عهد مفرغ ترکمنستان و شمال ایران یافت شده است. در شهر سوخته(جنوب شرقی ایران) نیز فرش‌های حصیری و ابزارهای بافندگی به دست آمده است. این آثار متعلق به 2800-2500 سال پیش از میلاد است. در دوره هخامنشیان، شهر کهن ساردیس، به قالی‌های گره‌باف خود فخر می کرده اند. این قالی‌ها به نقش‌ هیکل‌های مردان و شیردال‌های افسانه‌ای آراسته بوده است. فرش دستباف در تاریخ ایران دوره های متعددی را طی کرده و در هر دوره نقوش و طرح های متفاوتی را به خود دیده برای مثال در دوره سلجوقی نقوش هندسی و در دوره تیموریان استفاده از مینساتور در نقش قالی ها رواج پیدا کرد . بعضی از اساطیر و پادشاهان ایران نیز به توسعه و گسترش این هنر اصیل کمک شایانی کردند همانند شاه اسماعیل که قالیبافی را در تبریز رونق بخشید ، شاه تهماسب در اردبیل و شاه عباس که در اصفهان کارگاه های قالیبافی فراوانی را دایر کردند .

بر پایه مصوبه سال 1382 شورای عالی اداری «مرکز ملی فرش ایران» برای سامان دهی و یکپارچگی وضعیت کمی و کیفی تولید و عرضه فرش دستباف بنیان نهاده شد. هدف این مرکز، معرفی جایگاه ارزشمند فرش دستباف ایران و حمایت از بافندگان و دست اندرکاران فرش و توسعه صادرات این محصول گرانبها است.

انواع فرش دستباف ایرانی و تفاوت های آن ها

فرش ها را میتوان بر اساس خصوصیات آن ها به چند دسته مختلف تقسیم بندی کرد :

بر اساس اندازه

اندازه فرش ها حدود استاندارد و متداولی دارد که میتوان به ۶ متر ، ۹ متر ، ۱۲ متر و ۲۴ متر اشاره کرد . گاها فرش هایی با ابعاد متفاوت از این اعداد نیز بافته میشود .

قالی : فرشهایی که اندازه آن ها بیشتر از ۶ متر باشد . که عموما ابعاد ان ها بصورت ۲×۳ ، ۳.۵×۲.۵ ، ۳×۴ و ۴×۶ میباشد .

قالیچه : به فرش هایی که مساحتی کمتر از ۴ متر دارند قالیچه گویند که ابعاد متداول ان ۱.۴۰ × ۲.۲۰ یا ۱.۵×۲.۵ می باشد .

کلگی : فرش هایی که عرض ان ها از قالی کمتر و طول یا درازای ان از ۴ متر کمتر باشد.

کناره : به فرش هایی که در راه رو و یا راه پله ها استفاده میشود و پهنای کمی دارند (حدود ۰.۵ متر و کمی بیشتر) ولی طول آن ها بین ۳ تا ۱۰ متر مییاشد کناره گویند . کناره در منازل ایرانی بسیار فراوان است و گاها طول آن ها به ۱۵ متر نیز میرسد .

ذرع و نیم و ذرع چارک : به فرشهایی که ابعاد آن ۵/۱×۰۴/۱ و ۶۰/۱×۱۰/۱ متر باشد ذرع و نیم گفته می شود. همچنین به فرشهایی که ۳۰/۱×۸۰/۰ متر باشد ذرع و چارک گفته می شود.

پشتی : به قالیچه هایی که مساحت آنها کمتر از یک متر مربع باشد. متداولترین اندازه پشتی ۹۰×۶۰ سانتی متر می باشد.

پادری : به قالیچه های کوچکی که اندازه پاگرد در بافته می شود پادری می گویند.

شستشوی فرش دستباف در قالیشویی آئین خراسان
فرش دستباف قالیشویی آئین خراسان

بر اساس جنس و مواد مصرفی در تار و پود فرش

به ۵ گروه اصلی تقسیم میشود :

پشم : فرشهایی هستند که تار و پود ان ها از جنس پنبه و پشمی است که در بین عشایر متداول است .

تمام ابریشم : فرشهایی هستند که تماما در بافت آن ها از ابریشم به کار رفته و نسبت به انواع دیگر بسیار ارزشمند و گران بها هستند .

گل ابریشم : فرشهایی هستند که در نقش ها و دور حاشیه ها ابریشم کار شده و بقیه فرش پشمی است .

کف ابریشم : فرشهایی هستند که از پرز ابریشم در آن ها به کار رفته است .

سوف : فرشهایی هستند که زمینه آن از پود ضخیم و نازک و نقش آن پرز دار میباشد.

برای مشاهده قیمت قالیشویی در مشهد و اطلاع از نرخنامه رسمی کلیک کنید.

جهت مشاهده مناطق مختلف سرویس دهی و قالیشویی در قاسم آباد مشهد کلیک کنید.

بر اساس طرح و نقش

فرش دستباف بعضی از شهر ها زبان زد همگان است که خود را در بافت و نقوش فرش صاحب سبک میدانند :

کاشان ، تبریز ، اصفهان ، قم ، نایین

چرا فرش های دستباف گران قیمت تر و ارزشمند تر از فرش های ماشینی هستند ؟

دلایل زیادی برای جواب این سوال وجود دارد که این اختلاف قیمت را ایجاد میکند .

مهمترین اصل این است که فرش های دستباف حاصل دسترنج و هنر قالیبافان متبحری است که ماه ها روی بافت یک قالی وقت گذاشته اند و هنر اصیل قالیبافی ایرانی را نشان میدهد .

کارشناسانی که در زمینه فرش های دستباف فعالیت می کنند عوامل مختلفی را در تفاوت قیمت فرش های دستباف دخیل می دانند، فرش هایی که از نظر اندازه ، کم بافی ، شکستگی و دورگه بودن دارای عیوبی هستند نسبت به فرش های مشابه اما سالم قیمت کمتری دارند در بین فرش های سالم نیز عواملی مانند عمر فرش ، اندازه فرش ، مواد و رنگ فرش ، نوع گره ، سبک و محل بافت ، طرح و نقشه و میزان جذابی در تفاوت قیمت فرش تاثیر دارند.

بعنوان مثال هرچه فرش دستباف قدیمی تر باشد ، ارزش آن فرش نیز بیشتر است . بر اساس قدمت بافت فرش نیز آن ها را در ۴ دسته نو ، کهنه ، نیمه عتیقه و آنتیک دسته بندی میکنند . طرح و نقوش بکار رفته در فرش نیز در ارزش آن تاثیر گذار است .در فرش هایی که در آن های طرح های پیچیده و ظریف به کار رفته است شاهد قیمت بیشتر نسبت به فرش هایی هستیم که در آن ها طرح های ساده ای به کار رفته است. در برخی از فرش ها شاهد این هستیم که از طرح های سراسری و افشان استفاده می شود که کل فرش را می پوشاند این نوع از فرش ها قیمت بالاتری خواهند داشت.

قالیشویی آئین خراسان در کنار شستشوی تخصصی فرش های دستباف ، خدمات ترمیمی همانند جاجیم دوزی ، رفوگری و … زیر نظر متخصصین حرفه ای فرشبافی را نیز با ضمانت نامه کیفیت ارائه می دهد.

انواع فرش دستباف از نگاه قالیشویی آئین خراسان
انواع فرش دستباف از نگاه قالیشویی آئین خراسان

نکات مهم قبل از شستشوی فرش دستباف

قبل از شستشوی فرش دستباف در منزل  باید از چند چیز اطمینان حاصل شود تا بتوان به شستشوی آن پرداخت.

1-  غبارروبی

قبل از شستن فرش دستباف از نبود خاک و غبار روی فرش اطمینان حاصل کنید بدین جهت، فرش را می توانید بتکانید یا به وسیله ی چوب به پشت فرش بزنید تا گرد و خاک از روی فرش بلند شود. این کار را به آرامی انجام دهید تا بافت فرش آسیب نبیند.

توجه: اگر فرش شما قدیمی یا رفو شده باشد با ضربه محکم باعث آسیب های سنگینی به فرش خواهد شد.

سپس با جاروی دستی، فرش را جارو بکشید تا گرد و غبار کاملا از بین برود.

2-  تشخیص پس دادن رنگ فرش دستباف

نکته مهم قابل توجه در شستن فرش دستباف، مطمئن شوید که رنگ شما رنگ پس نمی دهد. مخصوصا اگر رنگ فرش تیره باشد و با کیفیت فرش رنگ دهی متفاوت است. چون در اولین شستشو مطمئن باشید رنگ های فرشتان آسیب می بیند.

تشخیص پس دادگی رنگ فرش دستباف
تشخیص پس دادن رنگ فرش دستباف

به منظور تست رنگ پس دادن فرش دستباف، دستمال سفید را با آب ولرم خیس کنید و به پرز فرش بکشید. اگر دستمال رنگی شد فرش شما رنگ پس می دهد. توجه کنید که در این صورت فرش خود را به یک قالیشویی معتبر در مشهد بسپارید.

3-  تست ماده شوینده

محلول و مواد شوینده مورد استفاده در شستشوی فرش می توانند باعث از بین رفتگی رنگ فرش شوند. برای جلوگیری از این مشکل، مقداری ماده شوینده را به قسمتی از فرش خود را که زیاد در معرض دید نیست امتحان کنید و یک روز صبر کنید. اگر مشکلی نبود وارد مرحله شستن فرش دستباف بشوید.

در ادامه مقاله به بررسی روش شستشو با شوینده های معروف می پردازیم.

نکات مهم حین شستشوی فرش دستباف در خانه

1-  سطح فرش

فرش دستباف را روی سطح شیبدار و سخت مثل موزائیک یا سیمان بیندازید تا آب، زیر فرش نماند و بتواند به آسانی از روی فرش خارج شود. اگر سطح شیبدار نباشد در هنگام خشک کردن فرش، آب زیر فرش باقی می ماند و باعث ایجاد کپک فرش می شود.

2-  آب شستشوی فرش

برای شستن فرش دستباف می توانید از آب سرد یا ولرم استفاده کنید. دقت کنید که به هیچ عنوان از آب داغ و گرم استفاده نکنید زیرا رنگ فرش شما را از بین می برد. اگر فرش شما رنگ پس دهد، درصورت استفاده از آب داغ، قسمت های روشن فرش هم رنگ می گیرد و به سختی می توان این رنگ را از بین برد.

3-  ماده شوینده

مواد شوینده ای که قلیایی نباشند مثل شامپو فرش، پودر دستی می توانند برای شستشوی فرش مناسب باشند. در صورت وجود هر گونه چربی می توان از مایع ظرفشویی و پودر صابون حل شده در آب نیز استفاده نمود.

روش خشک کردن فرش دستباف

پس از شستشوی فرش دستباف، نیاز است قبل از لول کردن فرش، آب روی فرش گرفته شود برای انجام این مرحله می توانید از پاروی برف روبی استفاده نمایید. پس از آن پرز های روی فرش را با حوله بگیرید. این کار درصورتی که فرش شما رنگ پس می دهد بسیار مهم است.

خشک کردن فرش دستباف با پارو
شستن فرش دستباف با پارو

بهترین روش خشک کردن فرش دستباف در خانه، جریان هواست. فقط دقت داشته باشید که زیر فرش شما سطح شیبدار باشد تا فرش کپک نزند.

توجه: پس از لول کردن فرش، درون آن یا روی ریشه آب نگیرید تا ریشه­­ی فرش شما زرد نشود. فرش دستباف  را برای خشک کردن در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید و آن را به پشت پهن کنید. می توانید از پنکه برای خشک کردن فرش استفاده نمایید.

شستن فرش دستباف با شامپو فرش

شستشوی فرش دستباف با شامپو فرش به مراتب ساده تر از شستن فرش است.شامپو فرش به دلیل بوی خوش و نرمی بهترین روش برای شستن فرش ابریشمی است. به همین منظور مراحل زیر می تواند به شما کمک کند:

  • غبارگیری را با جارو یا جاروبرقی انجام دهید
  • شامپوی فرش را در ظرفی با میزان مناسب آب مخلوط کنید.
  • پس از کف کردن محلول، کف آن را با یک شیء نرم مانند تور یا دست روی فرش بکشید. ( از آب شامپو فرش استفاده نکنید).
  • به مدت نیم ساعت به فرش مهلت دهید.
  • برای درست کردن شکل و شمایل فرش، با یک جارو به سمت خواب فرش بکشید.

شستشوی فرش های دستباف در قالیشویی چگونه است ؟

معمولا کارخانه و کارگاه های قالیشویی خارج از شهر تاسیس می شوند تا به راحتی بتوانند با حفر چاه های آب ، آب مصرفی برای شستشوی فرش ها را تامین کنند . در کارخانه های بزرگ و معتبر قالیشویی همانند آئین خراسان برای شستشوی فرش ها از دستگاه های صنعتی و اتوماتیک قالیشویی و آب گیری استفاده می شود . که این امر موجب کاهش آسیب های احتمالی فرش می شود تا شستشو با حداکثر دقت و کیفیت صورت گیرد . برای دانستن کامل مراحل شستشو و آبگیری در قالیشویی مشهد به مقاله مراحل شستشوی فرش در قالیشویی مراجعه کنید .

جمع بندی

روش های شستشوی فرش دستباف در منزل با توجه به میزان آلودگی و جنس آن متفاوت است اما در کل می توان به شستشو با آب و شستن با شامپو فرش بدون آب در منزل اشاره کرد. اما برای اطمینان خاطر از سلامت فرش، بهتر است که به یک قالیشویی معتبر بسپارید.

آئین خراسان با اعتبار و قدمتی نزدیک به ۵۰ سال و با کسب حداکثری رضایت مشتری تواسته نام خود را در کنار بهترین قالیشویی های مشهد جای دهد و با ارائه خدمات نظافتی و ترمیمی فرش های دستباف ، زینتی و ماشینی به همشهریان مشهدی کیفیت خدمات خود را ثابت کند و با تکیه بر مشتری مداری تبدیل به عضو ممتاز و برتر اتحادیه شود . شما می توانید هم اکنون در سایت ثبت سفارش آنلاین کنید.

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

قالیشویی آئین خراسان مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

.

قالیشویی آئین خراسان سالهاست که بعنوان بهترین قالیشویی مشهد توانسته خدمات رسانی به تمامی همشهریان و شرکت ها و ارگان هایی چون بانک ملی, بانک ملت و …. را انجام دهد و رضایت مشتریان خود را سالها داشته باشد.

شماره تماس قالیشویی آئین خراسان

تماس با ما

.

555 666 051-38

333 666 051-38

4 496 496 0915

مطالب برگزیده قالیشویی آئین خراسان مشهد

مطالب برگزیده

قالیشویی آئین خراسان مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

.

قالیشویی آئین خراسان سالهاست که بعنوان بهترین قالیشویی مشهد توانسته خدمات رسانی به تمامی همشهریان و شرکت ها و ارگان هایی چون بانک ملی, بانک ملت و …. را انجام دهد و رضایت مشتریان خود را سالها داشته باشد.

شماره تماس قالیشویی آئین خراسان

تماس با ما

.

333 666 051-38

555 666 051-38

4 496 496 0915

مطالب برگزیده قالیشویی آئین خراسان مشهد

مطالب برگزیده قالیشویی

expand_less